Een damesfiets met een kinderzitje dat overwoekerd is door mos. Fietsen zonder ketting of met twee lekke banden. Veel Haagse wijken hebben last van achtergelaten fietsen. In Regentesse-Valkenbos begint de gemeente binnenkort een proef om deze weesfietsen te verwijderen.
Probleem goed zichtbaar
Op een doordeweekse ochtend in de Weimarstraat is het probleem goed zichtbaar. De fietsnietjes op de hoek met de Valkenboskade staan vol met fietsen. De meeste eigenaren hebben hun fiets met een kettingslot vastgemaakt. Veel fietsen zien er uit of ze al langere tijd niet zijn gebruikt.
Weesfietsen
"We zijn heel blij met die nietjes, maar het is zonde als ze bezet worden door weesfietsen," zegt Ed Dusschoten van de bewonersorganisatie Regentesse-Valkenbos. Hij schat dat zeker 1 op de 15 tot 20 fietsen die in de buurt op straat staan een weesfiets is. Veel studenten laten hun fiets staan als ze klaar zijn met de studie.
Ook andere bewoners die verhuizen nemen hun fiets lang niet altijd mee. En dat in een buurt waarin veel bewoners hun fiets thuis niet kwijt kunnen en zijn aangewezen op een fietsenrek op straat of een lantaarnpaal. Daarom schreef hij een brief aan de gemeente om te vragen of er iets aan al die weesfietsen kan worden gedaan.
Fietswrak
Tot nu toe is dat lastig, legt Marcel van Veenendaal, teamchef van het handhavingsteam Segbroek bij Politie Haaglanden, uit. Fietsen mogen niet zomaar verwijderd worden. Dat mag alleen als het gaat om een fietswrak. En een fiets is pas een wrak als er minstens 3 belangrijke onderdelen ontbreken, bijvoorbeeld het zadel, het stuur en een wiel.
"Per week halen we zo’n 15 tot 20 fietswrakken van de straat," zegt Marcel van Veenendaal. "Maar van de 100 fietsen waarover we klachten krijgen van buurtbewoners, blijven er 80 staan omdat het geen wrakken zijn."
Aanpassen APV
Als het aan wethouder Boudewijn Revis (Stadsbeheer) ligt komt er binnenkort een oplossing voor dit probleem. Hij heeft de gemeenteraad voorgesteld om in Regentesse-Valkenbos een proef te doen met het verwijderen van weesfietsen die nog geen wrak zijn. Daarvoor moet eerst de APV worden aangepast.
"De weesfietsen zijn een groot probleem, zeker in Regentesse-Valkenbos waar veel studenten wonen,’ zegt wethouder Revis. "Veel fietsen zijn net geen wrak, maar zorgen wel voor een verloederd straatbeeld. Om het probleem van de weesfiets goed aan te pakken, passen we de regels zo aan dat fietsen en brommers die lang op dezelfde plek staan kunnen worden verwijderd."
Label
Tijdens de proef krijgen fietsen en brommers die lang ongebruikt op dezelfde plaats staan een label. Hierop staat een waarschuwing aan de eigenaar dat de fiets na 28 dagen zal worden weggehaald. Als de fiets er na 28 dagen nog steeds staat gaat hij voor 6 weken naar het fietsdepot. Daar kan de eigenaar hem tegen betaling van € 25 ophalen. Zo komen er weer plekken vrij voor mensen die hun fiets wél gebruiken. "Als het goed werkt gaan we het ook in andere wijken doen, bijvoorbeeld Bezuidenhout," zegt wethouder Revis.
Grootste ergernis
De proef in Regentesse-Valkenbos met het verwijderen van weesfietsen begint na de zomer als de gemeenteraad heeft ingestemd met het voorstel voor de aanpassing van de APV. Voorafgaand worden de wijkbewoners geïnformeerd. De proef duurt een half jaar. De gemeente begint in Regentesse-Valkenbos, omdat de bewonersorganisatie de gemeente heeft gevraagd met een oplossing te komen voor deze grootste ergernis van de wijkbewoners.
De proef heeft de steun van de bewonersorganisatie, de ondernemers in de buurt en de Fietsersbond. Als na een half jaar blijkt dat de proef succesvol is, kan de werkwijze ook in andere wijken worden ingevoerd.
Dit artikel is verschenen in de Stadskrant van 10 juli 2013. Meer lezen? Ga naar www.denhaag.nl/stadskrant.