Informeren, adviseren en controleren...
Het promotieteam van het Centrum Fietsdiefstal timmert de komende maanden weer flink aan de weg. De medewerkers van het team trekken het hele land door om burgers te informeren over de aanpak van fietsdiefstal. Geen overbodige luxe, stelt teamcoördinator Peter Niederer. "Keer op keer blijkt dat vooral onwetendheid een belangrijke factor is bij fietsdiefstal of heling."
Het promotieteam van het Centrum Fietsdiefstal is sinds 2009 actief. Het team werd opgericht om, bij een actie van de politie of gemeente, burgers over fietsdiefstal te informeren. Een gat in de markt zo blijkt vier jaar later. "De vraag naar de inzet van het promotieteam van het Centrum Fietsdiefstal groeit nog steeds", vertelt Niederer. "Vorig jaar zijn we tachtig keer ingezet. Aanvragen krijgen we uit hele land: van Leeuwarden tot Helmond en van Den Helder tot Goes."
Signaal afgeven
Het promotieteam bestaat uit vier personen. In overleg kunnen meer mensen worden ingezet. Behalve het team is er bij een actie meestal ook een medewerker van de politie aanwezig. De meeste aanvragen komen binnen via gemeenten, maar ook diverse belangen- en winkeliersverenigingen nemen het initiatief aangezien voor deze laatste groep een veilige winkelomgeving van groot belang is. Deze partijen leveren ook graag een bijdrage om het signaal af te geven dat fietsdiefstal niet door de beugel kan.
De redenen om het team in te huren zijn volgens de coördinator heel divers. "Gemeenten zetten ons meestal in om paal en perk te stellen, bijvoorbeeld nadat het aantal fietsdiefstallen flink is gestegen. We fungeren daarnaast vaak als aftrap van een lokale campagne om fietsdiefstal te voorkomen, maar ook bestrijding of van een weesfietsactie."
Burgers sensibiliseren
Niederer vertelt dat het verhogen van kennis bij burgers daarbij een belangrijke doelstelling is. "Veel gemeenten zoeken een manier om de burgers te sensibiliseren en te betrekken bij de fietsdiefstalproblematiek. Onwetendheid is de belangrijkste oorzaak dat een burger het slachtoffer wordt van fietsdiefstal of dat deze een gestolen fiets aanschaft. Op- en heropvoeden is de beste aanpak."
Die kennislacune probeert het promotieteam op te vullen. "Ten eerste leren we bezoekers hoe ze ervoor kunnen zorgen dat hun fiets niet wordt gestolen. Hoe zet je je fiets bijvoorbeeld vast? Het team beschikt over een aantal frames van verschillende fietsen met de nieuwste antidiefstal producten. Daarnaast wijzen we op belangrijke (frame-)nummers die eigenaren moet kunnen overleggen als hun fiets toch wordt gestolen, vervolgt Niederer. En we tonen de kenmerken van een gestolen fiets. We laten bezoekers zien dat ze heel gemakkelijk, vanuit hun luie stoel, kunnen nagaan of een fiets gestolen is. Verder wijst het team op diverse websites die interessant zijn om fietsdiefstal te bestrijden. Bijvoorbeeld die van de stichting ART over de kwaliteit van de sloten, RDW voor fietsdiefstalcontrole."
Gestolen exemplaren
Het promotieteam controleert zelf ook of fietsen van diefstal afkomstig zijn. Niederer: "We hebben op elke locatie de mogelijkheid om fietsen na te trekken bij het RDW-register. Bij elke actie treffen we wel een aantal gestolen exemplaren aan; soms 2, soms zelfs 24 keer. Dat er geen enkele gestolen fiets boven water komt, is helaas nog niet voorgekomen."
Gemeenten enthousiast
Het team bespreekt alle resultaten met de opdrachtgever in een debriefing. "We merken dat gemeenten erg enthousiast zijn over onze werkwijze en vooral ook het publiek. Het voordeel van ons team is dat we burgers heel direct benaderen. We staan dichter bij het publiek dan bijvoorbeeld de gemeente of de politie. We hebben over het algemeen heel open contact en pikken ook signalen van bewoners op. Een veel gehoorde klacht is bijvoorbeeld dat er toch niks met een aangifte gedaan wordt. Wij kunnen dan op een onafhankelijke manier uitleggen hoe de processen bij de politie verlopen en waarom het toch belangrijk is om aangifte te doen. Vaak zijn mensen verbaasd als ze horen hoe weinig tijd daarmee gemoeid is."
Kosten
De kosten van de inzet van het promotieteam bedragen 950 euro. Hiervoor zijn de vier medewerkers van het team zes uur op locatie. De invulling van de actie vindt plaats in nauw overleg met de opdrachtgever. Zo kan er voor een bepaald team worden gekozen of naast eigen materiaal ook materiaal van de gemeente worden verspreid. Voorlichting op scholen en een actie in combinatie met de inzet van het graveerteam van het Centrum Fietsdiefstal behoren tevens tot de mogelijkheden.
Inhuren van het team kan via info(at)centrumfietsdiefstal.nl.
Brochure promotieteam Centrum Fietsdiefstal
In deze brochure wordt het promotieteam voorgesteld en uitleg gegeven over de werkzaamheden van het team.