Het plan van aanpak kent een tweeledig doel. Enerzijds is het een bewijs van samenwerking. Anderzijds is het een instrument om het proces, de te realiseren doelen als de daadwerkelijke maatregelen inzichtelijk en beheersbaar te maken. Op deze manier biedt het plan van aanpak een kader aan alle partijen die betrokken zijn en het ondersteunt het managen van het project. Verder informeert het plan van aanpak overige geïnteresseerden.
Voordat wordt gestart met het maken van een plan van aanpak is het belangrijk om te inventariseren wat de bestaande acties beleidsvoornemens zijn. Het maken van een plan van aanpak fietsdiefstal houdt niet in dat een gemeente op dat moment niets doet of dat er binnen een gemeente geen activiteiten zijn. Vaak zijn er al lokale acties en initiatieven opgezet om bepaalde problemen aan te pakken. Door deze acties en initiatieven te inventariseren en mee te nemen in het plan van aanpak, kan worden aangesloten bij de dagelijkse praktijk.
Deze acties en maatregelen vragen om een helderde omschrijving. Wat is het doel? Wat gebeurt er precies? Hoe krijgt de aanpak een structureel karakter? De maatregelen kunnen over het algemeen niet allemaal tegelijkertijd worden uitgevoerd. Er moet in het plan van aanpak een keuze worden gemaakt op welk moment maatregelen en middelen worden ingezet.
Specifiek: doelstellingen moeten aangeven wat er precies wordt gedaan, helder en duidelijk.
Meetbaar: doelstellingen moeten een norm aangeven om te kunnen weten of het doel werd gehaald.
Acceptabel: doelstellingen moeten door alle betrokken partijen worden gedragen, zodat deelnemers met energie en betrokkenheid meedoen.
Realistisch: doelstellingen moeten met acceptabele inspanningen kunnen worden bereikt.
Tijdsgebonden: doelstellingen moeten de termijn vermelden waarop het gewenste resultaat moet worden bereikt.
Veel gemeenten voegen aan beleidsnota's een communicatieparagraaf toe. Ook in het plan van aanpak fietsdiefstal is het zinvol om het een en ander op te nemen over communicatie. Bekendheid geven aan de plannen is een eerste voorwaarde voor (het creëren van) draagvlak en daarmee voor het slagen van de specifieke acties.