De fietsindustrie zet vol in op het nieuwe wapen tegen de massale diefstal van e-bikes: digitale beveiliging. De digitale beveiliging wordt duidelijk aangegeven op de fiets om de dief te ontmoedigen. En dat lijkt te werken: van de eerste 6.000 smart e-bikes die Sparta dit jaar verkocht, werd er niet 1 gestolen. Dit meldt het AD.
Overtuigd
In 2016 jaar werd 10% van de 271.000 nieuwe e-bikes gestolen. Fietsverzekeraar Enra is zo overtuigd van de digitale beveiliging, dat de diefstalpremie voor de zogeheten smart e-bike maar € 36 per jaar kost. Ter vergelijk: 1 jaar diefstalverzekering voor een reguliere e-bike is 4 keer zo duur.
De fiets met gps en een ingebouwde gsm geeft de eigenaar een melding op de smartphone als iemand aan het fietsslot morrelt. Verdwijnt de fiets toch, dan is op de app tot op de meter nauwkeurig te zien waar de fiets staat. De techniek, vergelijkbaar met de zoekfunctie voor smartphones, is ingebouwd in het bedieningskastje op het stuur. Wie die bedieningsmodule openbreekt, eindigt met een e-bike die het niet meer doet. Marktleider Sparta heeft besloten alle nieuwe modellen uit te rusten met de smart-technologie. Batavus heeft ook al een model met deze beveiliging, en ook andere grote fietsmerken als Gazelle werken aan een soortgelijke digitale beveiliging.
Begin van het einde?
De Fietsersbond ziet het tevreden aan. Martijn van Es: "Of dit het begin is van het einde van de fietsendief is nog moeilijk te zeggen, maar het is een heel interessante ontwikkeling. De alleenstaande dief zal wel ophouden, maar professionele bendes zullen uiteindelijk manieren vinden om de gps-chips toch te verwijderen of onklaar te maken. Maar het maakt diefstal in elk geval veel ingewikkelder."
- Bron: AD