In Amsterdam daalt het aantal fietsdiefstallen al jaren. Maar niet die van de populaire elektronische bakfiets, die neemt juist toe. Guus Wesselink van van Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.) vertelt dat in het eerste kwartaal van dit jaar 44,4% méér aangiftes van diefstal van (elektrische) bakfietsen werd gedaan dan in dezelfde periode in 2020.
Het overkwam onder meer journaliste Martine Bruynooge. In het Parool vertelt ze hoe ze haar nieuwe e-bakfiets gewoon op Marktplaatst terugvond.
Garage
“Ze worden aan de lopende band gestolen,” zegt Wesselink. “Vooral in Amsterdam.” Maar ook in Utrecht, Den Haag, Rotterdam ziet S.A.F.E. een toename van meldingen. Volgens Jeroen Snijders Blok, voorzitter van S.A.F.E., is de diefstal van elektrische bakfietsen een groeiend probleem. Jonge gezinnen vervangen de auto voor de elektrische bakfiets, maar veel stadswijken zijn er niet op ingericht. "Je kunt ze niet stallen in een garage, zoals in een dorp. Die fietsen staan ’s nachts buiten op straat.”
Lucratief
De handel is lucratief. E-bikes leveren al gauw duizenden euro’s op – een nieuwe Urban Arrow kost minstens € 6.000. En ook de onderdelen, van accu’s tot regenkap, zijn honderden euro’s waard. Bovendien: de pakkans is relatief laag, net als de strafmaat. En bij de politie heeft fietsendiefstal weinig prioriteit.
Eigenaren zitten ondertussen met de handen in het haar. Zo vertelt een ondernemer uit Amsterdam in het NRC hoe hij de diefstal in de buurtapp meldde verbaasd was over de reacties. Niet ‘goh wat vervelend’, maar ‘dit is al de zóveelste’. Buurtbewoners voelen zich machteloos. Ze vragen zich af: ‘hoe kan ik mijn fiets nog beschermen?’.”
Oplossing
Er is maar 1 oplossing voor de roof van e-bikes, stelt Wesselink. “Ze moeten net als auto’s en motoren geregistreerd worden, dan is de schimmige handel voorbij. 30 jaar geleden heb ik dit systeem voor de RDW helpen opzetten. We werken aan een soortgelijk plan voor fietsen.” Volgens Wesselink worden dieven steeds arroganter en behendiger. En dat blijft volgens hem doorgaan totdat alle fietsen traceerbaar zijn.