Voorzie elke nieuw verkochte e-bike van een uniek nummer en neem dat op in een register van het RDW. Daarvoor pleit de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.) in de strijd tegen fietsdiefstal. Op Tweewieler.nl doet S.A.F.E.-voorzitter Guus Wesselink de registratie uit de doeken.
S.A.F.E. heeft tot doel om het aantal fietsdiefstallen terug te dringen, de aangiftebereidheid te vergroten en de economische en sociale schade van fietsdiefstal terug te dringen. “Een effectieve manier – naast preventie – om onze doelstellingen te bereiken, is registratie”, vertelt Wesselink. “En dan specifiek van e-bikes. Die worden immers het meest verkocht en zullen vanwege hun interessant hoge prijs en het groeiende aantal de komende jaren ook meer en meer worden gestolen.”
De kern van registratie is dat e-bike en eigenaar aan elkaar worden gekoppeld. “Wanneer een fiets wordt gestolen en de politie, douane of particuliere opsporingsdienst vindt hem terug, dan maakt registratie dat de fiets weer bij de rechtmatige eigenaar komt. Gevolg hiervan is – behalve een blije eigenaar – dat fietsdiefstal wordt ontmoedigd, de kosten voor opsporing dalen en gemeenten ook minder met weesfietsen blijven zitten. De ervaring met andere vervoermiddelen leert dat registratie effectief is in de strijd tegen diefstal.”
RDW gaat registreren
De registratie van e-bikes moet een taak worden voor de RDW. Deze overheidsorganisatie is hierin gespecialiseerd en verzorgt ook de registratie van onder andere speed pedelecs, scooters en bromfietsen. Maar hoe krijg je de gegevens van een e-bike en de eigenaar ervan bij elkaar? “Bij ongeveer de helft van de nieuw verkochte e-bikes gaat dat heel gemakkelijk”, vertelt Wesselink. “Die worden namelijk verzekerd, waarbij de benodigde gegevens – framenummer en personalia – al worden geregistreerd. Die gegevens zijn dus – met toestemming van de verzekerde – eenvoudig beschikbaar vanuit de verzekeraar. Wordt zo’n fiets gestolen en bijvoorbeeld dankzij een track&trace-systeem teruggevonden, dan voer je het straks het framenummer bij de RDW in en heb je de eigenaar via de verzekeraar gelijk gevonden.”
Het ‘probleem’ schuilt bij de andere helft van de verkochte e-bikes, de fietsen die niet verzekerd worden. “Fiets en eigenaar zijn misschien wel aan elkaar gekoppeld, maar op dealerniveau. Niet centraal. Wordt zo’n e-bike gestolen en teruggevonden, dan heb je een framenummer maar kun je hem nooit koppelen aan een eigenaar. Met een landelijke registratie lukt dat dus wel.”
Ook minister en kamer positief
Niet alleen S.A.F.E. , ook de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Tweede Kamer pleiten voor een registratie van nieuw verkochte e-bikes. Hiermee worden namelijk ook de niet-verzekerde fietsen zichtbaar. “De opzet is dat dealers verkochte e-bikes aanmelden bij bijvoorbeeld de RDW. Dit kan heel gemakkelijk middels een koppeling tussen het kassasysteem en de database van de RDW. Je voert dan naast het framenummer ook de personalia van de koper in. Wanneer mensen de registratie zelf moeten doen, is de kans op fouten te groot.”
De registratie komt er wat Wesselink betreft snel. De RDW toetst op dit moment de mogelijkheden van registratie, de bijbehorende kosten en de haalbaarheid van een registratiesysteem. Voor het eind van 2022 gaat het RDW-advies naar de minister die het vervolgens voorlegt aan de kamer.
S.A.F.E.-voorzitter Guus Wesselink benadrukt dat de registratie niet wordt zoals bij motorvoertuigen, verplicht en met een kentekenbewijs en kentekenplaat. “Wij zouden dat misschien het meest ideaal vinden, maar bij de overheid en politiek is daarvoor geen draagvlak. Nu nog niet tenminste.”
- Bron: Tweewieler.nl (tekst door Harrie Hoitink)